بررسی کارت گرافیک GIGABYTE Aorus RTX 2080 Super 8G؛ جلوه‌گاه هنرهای بصری

‏ 9‏ اسفند ‏1399‏

کارت گرافیک RTX 2080 Super اکنون پس از 2080Ti قدرتمندترین کارت گرافیک انویدیا به حساب می‌آید. در این بررسی به سراغ یک کارت گرافیک خاص و منحصر به فرد از RTX 2080 Super می‌رویم که توسط بخش ویژه محصولات گیمینگ گیگابایت (Aorus) طراحی و ساخته شده است.

مقدمه

کارت گرافیک RTX 2080 Super از پردازنده گرافیکی TU104 که نام و تکنولوژی ساخت آن مشابه پردازنده گرافیکی RTX 2080 است بهره می‌برد. نام دقیق پردازنده گرافیکی مورد استفاده در این کارت گرافیک TU104-450 است که از تفاوت‌های بارز آن نسبت به TU104-400 استفاده شده در RTX 2080 می‌توان سرعت کلاک بالاتر و تعداد هسته‌های Cuda بیشتر را نام برد.

پردازنده گرافیکی TU104-450 با تکنولوژی 12nm تولید شده‌ است و قلب پردازشی این کارت گرافیک جدید را تشکیل می‌دهد. این پردازنده دارای 3072 هسته Cuda و 48 هسته RT بوده و از 384 هسته Tensor برای افزایش کارایی در پردازش‌های ماتریسی و مرتبط با Deep-Learning بهره می‌برد. فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی که 1650MHz بوده و با برخورداری از قابلیت GPU Boost 4.0 این عدد، حداقل تا 1815MHz افزایش می‌یابد. 

حافظه گرافیکی در نظر گرفته شده برای RTX 2080 Super نیز نسبت به RTX 2080 ارتقاء یافته و فرکانس کاری تراشه‌های مورد استفاده به 1937MHz رسیده است. مجموعه 8 تراشه 1 گیگابایتی به کار رفته، با باس 256Bit خود قادر به فراهم آوردن پهنای‌باند 495.9GB/s هستند که نسبت به RTX 2080 در حدود 50GB/s افزایش را نشان می‌دهد.

کارت گرافیک مورد بررسی جزء نمونه‌های رده‌بالای شرکت گیگابایت به حساب می‌آید که توسط بخش Aorus برای گیمرها، طراحی و بهینه‌سازی شده است. از جمله ویژگی‌های خاص این کارت گرافیک که گیگابایت برای آن تدارک دیده است می‌توان به طراحی زیبا و نورپردازی چشم نواز، کامپوننت‌های با کیفیت و بازدهی بالا، خنک کننده قدرتمند به همراه فن‌های فوق‌العاده بی‌صدا و اندکی افزایش سرعت بوست پردازنده گرافیکی تا 1860MHz اشاره کرد.

پیش از جعبه‌گشایی و بررسی این کارت گرافیک، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های جدید و منحصر به فرد کارت‌های گرافیک سری RTX 20XX، بخش معرفی ریزمعماری Turing از بررسی کارت Strix RTX 2080 را مطالعه فرمایید.

بسته‌بندی و محتویات جعبه

نشان بزرگ آئورس (اُرِس) روی جعبه و ترکیب رنگ مشکی و سبز آن، نشان می‌دهد با یک کارت گرافیک انویدیا و تولید شده در بخش ویژه گیمینگ گیگابایت روبه‌رو هستیم. نام، مدل و تکنولوژی‌های اختصاصی گیگابایت و انویدیا مانند Ray-Tracing، DLSS، WindForce و RGB Fusion 2.0 را نیز می‌توان در گوشه پایین جعبه مشاهده کرد.

فضای پشت جعبه به معرفی و شرح مختصر برخی ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این کارت اختصاص یافته است که در رأس آن به چهار مورد زیر اشاره شده است:

  • 7Video Outputs تعبیه هفت خروجی تصویر با ترکیبی از HDMI و DisplayPort
  • RGB Light Reinvented نورپردازی زیبا و متفاوت با سایر نورپردازی‌های رایج
  • Heat-Pipe Direct Touch تماس مستقیم لوله‌های انتقال حرارت با سطح پردازنده گرافیکی
  • Windforce Stack 3Fan قرار گیری و چرخش خاص فن‌های خنک‌کننده

محتویات اصلی، درون جعبه‌ای با نشان Aorus قرار گرفته‌اند که شامل موارد زیر است:

  • کارت گرافیک
  • دیسک نوری شامل درایورها و نرم افزارهای مورد نیاز
  • راهنمای نصب سریع
  • لوگوی Aorus

MSRP این کارت گرافیک از سوی انویدیا مشابه کارت RTX 2080 در زمان عرضه و معادل 699 دلار تعیین شده است. اما نمونه مورد بررسی ما، در زمان نگارش این مطلب با قیمتی معادل 770 دلار در فروشگاه‌های اینترنتی یافت می‌شود که تقریباً معادل قیمت سایر نمونه‌های مشابه از برند‌های دیگر است.