زوم کست: اهمیت کارکرد VRM در مادربردهای گیگابایت

طراحیِ مدار تغذیه‌ی توان چقدر در کارکردِ پردازنده‌ موثر است و چه ارتباطی با افزایش‌ِ راندمان پی‌سی دارد؟


قبل از این در بررسی مادربرد‌های مختلف و مخصوصا بررسی‌های اخیر از مادربرد‌های سری Z390 گیگابایت، به کارکردِ VRM به عنوانِ بخشی مهم از مدار الکترونیکیِ مادربرد اشاره کرده بودیم که وظیفه‌ی تنظیمِ ولتاژ برای مصرف توسطِ تراشه‌های نصب شده روی برد را بر عهده دارد. به بیانِ دیگر کارِ این بخش، تامینِ ولتاژِ دریافتی از منبعِ تغذیه (Power Supply) و تنظیمِ آن برای استفاده در پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، ماژول‌های حافظه (RAM) و پورت‌های جانبی مثلِ USB است. در سال‌های گذشته به دلایلِ متعددی طراحی و قطعاتِ به‌کار رفته در این مدارات هم دگرگون شده است. پیشرفتِ پردازنده‌ها و اضافه شدنِ بخش‌های متعدد به آنها که هر یک برای کارکردن به ولتاژ و توانِ متفاوتی نیاز دارند، افزایشِ تعداد هسته‌های پردازنده در پردازنده‌های رده‌ی میانیِ بازار و در نتیجه افزایشِ میزانِ حافظه‌ی کش به کار رفته در آنها و همچنین یکپارچه شدنِ کنترل‌گرِ حافظه‌ی اصلی با پردازنده، همگی بخشی از عواملِ ارتقای VRM در مادربردهای نسلِ جدید هستند.

شرکت اینتل هم در چند سال گذشته به صورت پیاپی چیپ‌ست‌های مرتبط با سوکتِ ۱۱۵۱ را ارتقا داده که باعث شده با وجود عدمِ تغییر در نوعِ سوکت، مداراتِ تغذیه‌ی توان و مدلِ تامینِ ولتاژ برای پردازنده در نسلِ هشتم با نسل‌های قبلی متفاوت باشد و پردازنده‌های نسل ۸ و ۹ با سری تراشه‌های Z170/Z270 ناسازگار شوند. بنا بر ادعای اینتل، مادربردهای قدیمی حتی در صورتِ داشتنِ امکانِ بروز رسانی بایوس هم به علت ضعف در بخشِ VRM، توانایی تامینِ توان برای پردازنده‌های جدیدتر را نداشتند و بنابراین مادربردهای جدید با مجموعه‌ تراشه‌های Z370/Z390 با برخی اصلاحاتِ جزیی و بهبودِ قابل توجه در بخش VRM برای پشتیبانی از پردازنده‌های ۶ و ۸ هسته‌ای معرفی و عرضه شدند.

در این گفتگو تلاش داشتیم ابعادِ مختلف و اهمیتِ استفاده از مداراتِ قوی‌تر در بخشِ تغذیه‌ی توان را با تمرکز روی قابلیت‌های متعدد مادربردهای جدید و پیشرفته‌ی AORUS به بحث بگذاریم و اطلاعاتِ جامع‌تر و دقیق‌تری را با مخاطبان به اشتراک گذاریم.



این مطلب با رعایت کپی رایت از وب سایت زومجی برداشته شده و کلیه‌ی حقوق معنوی آن متعلق به تیم زومجی است.

zoomg.ir